Proposta d’Aprenentatge Servei
Alumnes de 5è Escola l’Antina Torredembarra
Usuaris de la
Biblioteca Pública Mestra Maria Antònia
QUÈ FEM?
-
Compartir
temps de lectura alumnes - adults lectors, usuaris de la biblioteca i familiars
dels alumnes, per motivar, per despertar el gust per la lectura, per gaudir
junts i per fer gaudir els altres.
-
Desenvolupar
aquesta proposta des de la metodologia de l'Aprenentatge Servei
Els objectius són:
-
Motivar
a llegir als alumnes amb el modelatge d’adults lectors habituals.
-
Afavorir
les relacions interpersonals, intergeneracionals.
-
Fer
partícips a les famílies del gust per la lectura en veu alta.
-
Millorar
la qualitat de la lectura en veu alta.
-
Millorar
la comprensió lectora.
-
Donar
sentit a la lectura oferint lectures als petits de l’escola i a gent gran.
-
Donar
protagonisme als alumnes possibilitant la participació activa en el disseny del
projecte.
PERQUÈ?
Argument, antecedents...
-
Perquè a
l’escola donem una gran importància a la lectura com a aprenentatge significatiu.
-
Perquè sabem
que pot ser enriquidor per a tots l’intercanvi intergeneracional. Les experiències
que hem tingut fins ara a l’escola han estat molt positives:
- Padrins de lectura 6è - 1è (Projecte de centre)
- Lectura de contes dels alumnes de 5è als alumnes de
P5 (curs 2012-2013)
- Explicar contes als petits de la nostra escola i
d’altres centres (Pla d’ Entorn)
- Lectura en veu alta de Don Quijote amb la
col·laboració d’usuaris de la biblioteca
- Participació en el Concurs de Lectura en Veu Alta.
-
Perquè
participem habitualment en les propostes educatives de la Biblioteca de Torredembarra, i les
experiències de col·laboració per
planificar, matisar o crear noves activitats, han estat molt engrescadores per les dues
bandes.
-
Perquè
la Biblioteca va sol·licitar la nostra col·laboració per a la celebració del
10è aniversari del Club de Lectura.
-
Perquè l'Aprenentatge Servei
ens dona un marc pedagògic innovador ja que integra el servei a la comunitat
amb l’aprenentatge de continguts, competències, habilitats i valors. Es plantegen propostes
educatives que es fonamenten en la participació i el protagonisme dels joves i
l’intercanvi i participació entre institucions educatives i socials.
COM?
Des de la perspectiva de l’Aprenentatge Servei el procés de
desenvolupament de la proposta seria:
Una
NECESSITAT – UN REPTE
Un PROJECTE D’ACCIÓ SIGNIFICATIU
ACTIVITATS DE
SERVEI
REFLEXIÓ – AVALUACIÓ
NOU REPTE
Algunes paraules clau de la metodologia de l’Aprenentatge Servei:
L’experiència, l’altruisme i la
col·laboració: font de
felicitat i de cohesió social
L’aprenentatge adquireix un sentit cívic i el servei esdevé un taller de
coneixements i valors.
Participació activa dels protagonistes en el disseny del
projecte
Innovació, exercici de ciutadania activa: transcendir el centre, intervenció en la
comunitat, fer participar a les famílies.
Algunes activitats possibles:
-
Llegir
pels altres i aprendre escoltant
-
Visita
guiada a la Biblioteca per a les famílies
-
Practicar
estratègies per millorar la lectura en veu alta
-
Conversar
sobre els gustos lectors
-
Cercar
llibres de viatges
-
Preparar
lectura de textos en parelles i en petits grups
-
Llegir
teatre
-
Gravar lectures preparades (radio, book trailer...)
-
Participar
en el programa educatiu de la BWR
-
Preparar
contes llegits per als alumnes de P5
-
Llegir
públicament passatges del Quijote per Sant Jordi (2015 Any Quijote)
-
...
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada